úterý 13. září 2011

Krmítko

Zahradu sice mám 14km od domova, ale denně jezdit v pracovním dnu jaksi moc nejde, ikdyž moje auto papá zemní plyn, stejně, časově to moc zvladat nejde. Balonové krmítko ješte z doby "koně" pojme odhadem 1,5 - 2 litry roztoku, to ovšem včelstvo spořádá za 1/2 dne, ačkoliv je zatím teplé počasí, čas do úplného zakrmení se krátí a září je už nejzašší termín. Řešit vhodné krmítko, které by mi ušetřilo spoustu návštěv, mě pálilo hned po umístění úlu. Prohledal jsem svoje oblíbené včelařké forum a zaujalo mě krmítko z kyblíku od Primalexu s uprostřed postupnou trubkou, které jsem vyřesil nepatrně jinak než původně publikoval autor. Hlavní problém byl jak dobře utěsnit postupnou trubku do díry na dně kyblíku. Vyřešil jsem to velkou kabelovou průchodkou PG42 a instalatérskou trubkou. Místo kyblíku jsem použil plastovou nádobu do mikrovlnky s víkem za "výprodejovou" cenu v Librosu za 36,- a tomu jsem si vzal i velký trychtýř za neuveřitelných 16,- :). Krmítko pojme zhruba (i s tou trubkou) přes 4 l roztoku.

Veškerý použitý materiál.
Keramzit, co se dává do kvitek, je také bezva tip místo používaní slámy a jiných "plováků". Keramzit se do roztoku používá k tomu, aby se včely v roztoku neutopily.


Keramzit je vhodné dobře vyprat v čisté vodě ať se zbaví veškerého prachu, dále protřídit (velké a prasklé kusy odstranit) a "vyzkoušet" jestli všechny kamínky plavou, některé se totiž usadí na dně.
Do dna vyříznout díru (bacha, bo některé plasty okamžitě praskají) na průměr závitu PG42, našrubovat, pořádně dotáhnout a uříznout patřičnou délku trubky tak, aby mezi horní částí a víkem bylo cca 2cm. Vše podotahovat.

Hotove a nachystané do úlu.


Do víka vyvrtat díru průměr 10mm, přes které se bude dolevat roztok přes trychtýř. Teď už jen vyzkoušet. Tahle plastová miska se v pohodě vleze i do nízkého 2/3 nástavku Langstroth.

edit:

Tak krmítko funguje dobře. Vlezlo se do něj 2 a 1/2 PET lahve roztoku.

krmítko v nástavku
Fotka, krátce po nalití roztokem. Po cca 1 hodině jsem se šel do nástavku znova podívat a krmítko už bylo plné včel. Další navštevu plánuju za 3 dny.

Zároveň jsem dnes vyřešil stříšku nad úly. Paletu jsem obalil plachtou na zakrytí auta.

Celkový pohled

Edit2:

Do víka krmítka (což jsem se v textu nezmínil, nicméně na fotkach to jde vidět) jsem vyvrtal řadu děr, kvůli větrání a zmírnění "tropického" klimatu v krmítku, které jsem přepokládal, že tam vznikne. A také že jo, v druhé verzi jsem ovšem tech děr vyvrtal více, protože se mě zdá, že to krmítko je díky stovkám včel uvnitř celkem dost zahřáté.



2 komentáře:

  1. Také jsem zjistil, že mi do nástavku s krmitkem pronikaji vcely skrz nejakou dirou, nastesti ne z venku ale z plodiste. Takže to o vikendu uz snad definitovne utesnim.

    OdpovědětVymazat
  2. Vyrobil jsem si jeste jedno krmitko, dneska trochu poprselo, takze snad vyjde i presun druheho vcelstva.

    OdpovědětVymazat