pondělí 12. září 2011

Pozdní léto a můj začatek.

Tož, dneska jsem prvně přivezl na svou zahradu úl s jedním včelstvem, jelikož chci mít do začatku dvě, druhé včelstvo se mi přemístit nepodařilo. Začíná tak (hlavně prakticky) něco, o čem jsem "meditoval" už před 2-mi lety, což jsem si myslel, že mě za nějaký čas pustí, ale míra informovanosti a samostudia včelaření již poslední dobu překračoval únosnou hranici :), no a když už tu zahradu mám, tak tam ty včelky budou mít své místo. Paní (vdova po jednom včelaři), která mi včelstva postoupila, se už o včely moc starat nechce a tak mam 2 včelstva vč. úlů, za cenu jednoho slabšího oddělku:). A to je good price :).  Oba úly jsou včelínové na rámkové míře 39x24, v celkem hodně "jetém" stavu. Před přemístěním jsem pod dohledem zkušeného včelaře, (ted už i z naší základní organizace), ale jinak úplně sám :), provedl jen takovou základní prohlídku. Včelstvo bylo bez jakýchkoliv zásob a bez plodu. Očividně vyhladovělé. Sundal jsem medníky, bylo tam jen pár včel, 10 rámků a všechno souše :(. Medníkové nástavky už taky něco pamatují, jsou celé vyduté, takže prostřední rámky nedrží v drážce, ale silou vůle zatmelené propolisem, no, ale to jen tak, naokraj :). V sobotu, večer za tmy, kdy už včely byly snad všechny "doma" jsem jim pletivem zadělal vlet a v neděli rano udělal přesun na pozemek. Úl na zahradě zatím položil na paletu, nasadil "medníkový" nastavek jako kryt krmítka a okamžitě nasadil krmítko s 2 litry cukerného roztoku 3:2. Mezitím jsem si dosekal zahradu, dosušil trávu a dobetonoval podstavec na budoucí úly. Odpoledne opět doplnil krmítko dalšimi 2-ma litry roztoku a večer jsem oddělal pletivo z vletu a vypustil včelky ven. Večer po setmění jsem se opět chystal na přemístění druhého úlu. Ovšem druhé včelstvo je celkem hodně silné a velice teplý večer je nedostal do úlu a tak spousta včel se vyhřívalo na teplém česně, a tak jsem nechtěl riskovat žihadla a hnát je do úlu, ač vybaven klobukem se síťkou, rukavicemi a smetáčkem, ovšem jen v tričku a bermudách. Přesun jsem tedy odložil na chladnějši počasí, které je spolehlivě do úlu dostane. :) Prozatím je krmím roztokem, aby si vytvořili zásoby na zimu. Velice mě překvapila mírnost včel, včely mi sice lítají kolem klobuka a síťky, ale pokud si jich nevšímám je vše OK. Ani nemám z nich nějáké obavy, nedokažu si přiliš představit, oblékat se do nějakého včelařského "skafandru" či do jiné hrůzy. Klobuk se sítkou, rukavice, dýmak a bílé triko nebo stará bíla košile musí stačit. Takže, včerejšek i dnešek se obešel bez jedineho žihadla. A to je dobře, na rozdíl od kolegy Toffa :).

1 komentář:

  1. No kolega ToFF je totiž mamlas a lehkovážný hejsek, který neumí sundat warre nástavek bez toho, aby nevytáhl plástev ze spodního nádstavku. :-) To se pak nemůže divit že je to jízda jak na singrovce.
    Ale teď vážně... už mám natrénovano :-)
    ToFF

    OdpovědětVymazat